David Andolfatto

David C. Andolfatto

Membre associé

Discipline : Archéologie et Histoire de l’artPays : Népal

Période : VIIIe-XIXe s. 

Langue : Anglais, Népalais

Formation

2019 : Doctorat en Archéologie : « Le Pays aux Cent-Vingt-Cinq Mille Montagnes. Étude archéologique du bassin de la Karnali (Népal) entre le xiie et le xvie siècle ».

Sorbonne Université (Paris 4).

2010 : Master 2 en Archéologie : « La relation entre l’architecture et l’iconographie dans les monastères Bouddhistes de la Vallée de Katmandou ».

Sorbonne Université (Paris 4).

2009 : Master 1 en Archéologie : « L’architecture et l’iconographie de l’Hiranyavarna Mahâvihâra de Patan, Népal ».

Sorbonne Université (Paris 4).

 

2008 : Licence en Histoire de l’Art et Archéologie.

Université Marc Bloch (Strasbourg).

 

Publications :

 

Ouvrages :

 

The Lions of Yatse. The Medieval Architecture, Art and History of the Karnali Basin, Nepal, Vajra Academics Series, Vajra Books, Katmandou. (publication de la thèse de doctorat, accord de principe avec l’éditeur et travail d’adaptation et de traduction du texte en cours).

 

The Restoration of Mangal Bahudvara Caitya. A Tashi Gomang Stupa, David C. Andolfatto & Thomas Schrom (eds.), United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization & UNESCO Kathmandu Office, Paris, 2021, 127 p.

 

Le Pays aux Cent-Vingt-Cinq-Mille Montagnes. Étude Archéologique du Bassin de la Karnali (Népal) entre le xiie et le xvie siècle, thèse de doctorat, Paris, Sorbonne Université, 2019, 739 p.

 

An Inventory of the Buddhist Sites of the Kathmandu Valley. Description and Consideration of their Conservation States, Oriental Cultural Heritage Sites Protection Alliance, Paris, 2012, 320 p.

 

Articles :

 

« The Mediums’ Dance and Iconographic Silences. Medieval representations of oracular practices in the Karnali River Basin (West Nepal) », in Encounters with the Invisible. Revisiting Spirit Possession in the Himalayas, Oxford University Press, 2023.

 

« Preliminary remarks on artefacts discovered in a 19th century stupa », The Image as Instrument and Reflection of Ritual in Central Asia and the Himalayas: from Antiquity to the Present, Series Maior, Università di Napoli, Naples, 2023.

 

 « Les temples deval de la Karnali : réflexions sur leur datation et leur vocation », Arts Asiatiques, T. 76, 2021, p. 31-46.

 

« Ripu Malla, a Buddhist Emperor from Western Nepal », Orientations, Vol. 52, No. 3, 2021, p. 69-76.

 

« Recent publications on Central-Himalayan arts and architecture: a review essay », European Bulletin of Himalayan Research, No. 55, 2020, p. 80-99.

 

« The Importance of iconographic studies for the rehabilitation of Nepalese heritage monuments », in The Cultural Heritage of Nepal: Before, During and After the 2015 Earthquakes. Current and Future Challenges, Oriental Cultural Heritage Sites Protection Alliance & Vajra Books, Kathmandu, 2018, p. 47-50.

 

« Assessing and investigating Swayambhūnath after the “Gorkha Earthquake” of 2015 », avec Pierre Gérard-Bendele & Ludovic Dusuzeau, in The Cultural Heritage of Nepal: Before, During and After the 2015 Earthquakes. Current and Future Challenges, Oriental Cultural Heritage Sites Protection Alliance & Vajra Books, Kathmandu, 2018, p. 115-121.

 

« The Art Collection of Keśchandra Museum », in The Restoration of Itum Bāhā Monastery. Intermediary Progress Report. February 2015, 2015, p. 7-23.

 

« Moving the gods. The tunālas of Itum Bāhā (Kathmandu): Iconographic study in the context of a restoration program », in The Restoration of Itum Bāhā Monastery. Intermediary Progress Report. May 2014, 2014, p. 7-34.